de wijkschool | de actieve school
Hoe ontwerpen we een multifuntioneel gebouw voor de buurt in het boomrijke Biltsemeertje grenzend aan een spoorlijn enerzijds en een jaren dertig woonwijk anderzijds? Uitgangspunt is een ‘open plek maken’ voor buitenaktiviteiten en een herkenbaar tweelaags organisch houten gebouw met een metalen rechthoekige sportzaal, rondom een hoge glazen kern dat zicht en toegang verleent naar de omgeving en interne functies.
Plaats
Bilthoven
Jaar
2006 – 2008
Opdrachtgever
Hevo Projectmanagement
Oppervlakte
3.000 m2
Bouwsom
€ 2,6 miljoen
Programma
nieuwbouw 2-laagse brede school
Ontwerpteam
Alfons Hams
Freek Speksnijder
RESULTAAT
CONCEPT
Onderwijsconcept
Binnen deze school is er gekozen voor clusters van vier lokalen om op deze manier onderwijsteams te kunnen vormen en samenwerking te stimuleren. Deze vier lokalen zijn steeds gegroepeerd rondom een gezamenlijke ruimte, ter grootte van een lokaal, voor leerlingactiviteiten buiten de klas. Doordat de gemeenschappelijke ruimten direct aansluiten op de grote multifunctionele ruimte in het midden van de Brede School zijn er bijna geen gangen in de school.
Multifunctionaliteit
In het midden van de school bevindt zich de agora (de centrale ruimte). Een voorziening die door de bijdrage van de Stichting Parochiehuis een extra dimensie heeft gekregen. Deze ruimte bestaat uit een fors podium en een grote open ruimte. Het podium (dat ook als extra onderwijsruimte kan worden ingezet) staat ook in verbinding met het speellokaal (met spiegelwand). De Stichting Parochiehuis, Het Historisch Genootschap, De Theresiaschool en een dansgroep maken soms gelijktijd, soms afzonderlijk en soms gezamenlijk gebruik van deze ruimten. Er is op deze wijze een grote mate van multifunctionaliteit gerealiseerd. De sportvoorziening is afzonderlijk in de avonduren te gebruiken; overdag is deze gewoon vanaf de centrale ruimte bereikbaar. Een complexe opgave met een ogenschijnlijk eenvoudig resultaat.
Functionaliteit en Levensduur
De drie clusters die zich als vorm manifesteren zijn met een stalen draagstructuur geconstrueerd. Door het eenvoudig weghalen van wanden ontstaat er één grote opnieuw indeelbare ruimte van ongeveer 300 m2. Vanwege deze draagstructuur kunnen geringe aanpassingen eenvoudig worden uitgevoerd.
In het kader van frisse scholen en duurzaam bouwen wordt gebalanceerd geventileerd met warmteterugwinning en is de school grotendeels voorzien van vloerverwarming. Na twee jaar van gebruik is de organisatie van de school zeer tevreden over het functioneren en binnenklimaat in de school. Het hout aan de buitenkant is op een speciale manier behandelt met “was”, waardoor de gevel vuil en waterafstotend is geworden.