Spring Koningin Wilhelminaschool

Koningin Wilhelminaschool

GEMEENTE OUDEKERK AAN DEN IJSSEL

de wijkschool | de gezonde school
Het gebouw is ontworpen als een “stevige” massa met een herkenbare vorm. Een uitsnede met een invulling van gekleurde glaspanelen in combinatie met schuin hellende gevel met een sterk baksteenreliëf geven het gebouw zijn identiteit. De extreem diepe negge aan de voorzijde geeft het gebouw een extra krachtige uitdrukking aan het plein. Vanwege de nabijheid van de woningbouw met zijn achtertuinen is gekozen voor een gebouw met natuurlijke materialen. De diep geel genuanceerde baksteen met een terug liggende voeg zal het gebouw als herkenbaar openbare gebouw tonen te midden tussen de overwegend bescheiden woningbouw. De hellende dakvlakken hebben een “groendak”. Deze daken tonen zich als vijfde gevel en zijn bedacht als een verlengstuk van de achtertuinen.

Plaats
Ouderkerk a/d IJssel
Jaar
2012 – 2014
Opdrachtgever
Gemeente Ouderkerk
Oppervlakte
1.310 m2

Bouwsom
€ 1,9 miljoen
Programma
vervangende nieuwbouw 2-laagse basisschool
Ontwerpteam
Jurjen Vermeer
Alfons Hams
Jorg Boerma

RESULTAAT

CONCEPT

Stedenbouw
Het ontwerp bestaat uit een 2-laags gebouw, gepositioneerd op de plek van de huidige kleuterschool. De plek waar de huidige lagere school staat wordt, nadat de nieuwe school is gerealiseerd, ingevuld met woningbouw. De totale massa van de nieuwbouw zal flink groter zijn dan de huidige kleuterschool. Om op een goede manier te reageren op de omliggende woningbouw en de achtertuinen, is gekozen om aan het plein twee lagen te maken met een schuin aflopend dak naar 1 laag aan de zijde van de woningen. Op deze wijze zijn er geen lokalen die rechtstreek zicht hebben op deze woningen.

Aan de voorzijde krijgt het gebouw juist een hoog en uitnodigend aanblik richting het schoolplein! Door de asymmetrische kap is het schoolgebouw een eigenzinnige verschijning, die zich mooi voegt in de bestaande omgeving.

Functionaliteit
De groepsruimten zijn in clusters van 2 of 3 lokalen georganiseerd rondom het centrale hart. In het centrale hart is de meeste ruimtelijkheid met de gemeenschappelijk aula.

Direct grenzend aan deze ruimte zijn het speellokaal en de ruimte voor handvaardigheid georganiseerd. Deze ruimtes zijn met flexibele wanden aan elkaar te koppelen, waardoor grote en kleinere ruimtes gemaakt kunnen worden. Het podium is het centrale punt waar omheen alles is georganiseerd. Op de verdieping ligt de mediatheek die in open verbinding is met de centrale hal.