Het Integraal Kind Centrum komt in Wassenaar Noord te staan, gelegen in het Huibregtseveld.
Het IKC ontstaat uit een fusie tussen de twee bassischolen St. Jozefschool en St. Jan Baptistsschool en met Norlandia als kinderopvangorganisatie. Beide scholen worden geëxploiteerd door de Stichting Katholiek Onderwijs Wassenaar (SKOW).
Voor het onderwijs betekent het dat er in totaal 18 groepen kinderen (groepen 1-2 vier groepen, groepen 3-8 elk twee groepen) en 2 wissellokalen, het IKC zullen bezoeken. In ieder groep zitten gemiddeld 30 leerlingen (in de kleuterklassen bij voorkeur maximaal 25).
Het IKC kent naast klassikale groepen ook (op langere termijn) mogelijkheden voor groepsdoorbroken werken. De kern van het IKC is: liefde voor leren, om op deze manier een stevige basis te vormen, sociaal sterk te worden en je talenten te kunnen ontwikkelen, vanuit een veilige basis.
Plaats
Wassenaar
Jaar
2024 – 2027
Opdrachtgever
Stichting Katholiek Onderwijs Wassenaar
Oppervlakte
2.756 m2
Bouwsom
€
Ontwerpteam
Tjerk van de Wetering
Mariska de Groot
Anneke Heins
Amira Sehovic
i.s.m. IMD raadgevende ingenieurs, Klictet advies en Hi-plus advies
RESULTAAT
CONCEPT
Meerwaarde voor de omgeving
Een nieuwe school geeft een impuls aan de omgeving en kan een positieve bijdrage leveren in het versterken van de buurt. Een school heeft een belangrijke rol in het toegankelijk maken van maatschappelijke, culturele en sportieve activiteiten. In het Schetsontwerp hebben we extra aandacht besteed aan het creëren van ruimte voor ontmoeting, samenwerking en gemeenschapsbetrokkenheid.
Het kindcentrum is passend in zijn omgeving ontworpen: het park en het vrije doorzicht blijft zoveel als mogelijk in tact. Niet alleen hebben we het gebouw zo dicht mogelijk tegen de veiligheidscontour geschoven, ook hebben we bewust gekozen voor de vormentaal van vier kleine, verspringende ‘huisjes’ in het landschap. De omwonenden kijken optisch tegen een gebouw van één bouwlaag met groene kap aan en kunnen vanwege de positionering in het park het gebouw nooit in één keer overzien. Zo oogt de school kleiner dan hij werkelijk is. Het vrije doorzicht blijft zoveel als mogelijk behouden. Tussen de school, Norlandia en de gymzaal is een plein ontstaan. Hier valt wat te beleven! Alle wandelroutes, zowel oud als nieuw, komen bij het IKC uit. Alle parkeerplekken aan de kiss & ride zijn aangesloten op een wandelroute richting de school. De hoofdentree is zowel zichtbaar vanaf de Burmanlaan als van de Van Groeneveltlaan. Het plein verbindt de drie gebouwen met elkaar tot een echt integraal kindcentrum. We hebben de luifel of droogloop tussen Norlandia en het schoolgebouw alvast mee-ontworpen in de architectuur. Het parkeren voor docenten en de grote fietsenstalling zijn verborgen achter het groen ingepast, met entrees aan de tegenoverliggende zijden om de verkeersstromen zoveel als mogelijk van elkaar te scheiden t.b.v. de veiligheid.
Een groene, gezonde school
Voor het Kincentrum Wassenaar staan welbevinden, licht en lucht centraal. Het gebouw is maximaal verbonden met de groene omgeving. Vanwege de verspringende huisjes hebben de lokalen ook overhoeks zicht op het park. De grote vensters omkaderen de groene omgeving. Op de begane grond hebben alle ruimten een directe verbinding met buiten. Binnen en buiten vloeien in elkaar over.
De gemeenschappelijke ruimte is direct aan het park verbonden. Door middel van openslaande deuren stap je zo het groen in. Hier kan gebruik gemaakt worden van de in het landschap ingebedde tribune, als een buitenlokaal. De onderbouw stapt vanuit de lokalen direct op het begrensde, groene plein. De speelpleinen zijn groen en hittestressbestendig ingericht met voldoende schaduwplekken, met een balans tussen verharde- en onverharde bestrating en een rijk scala aan inheemse beplanting. De buurtspeelplek heeft een plek gekregen op het midden-bovenbouwplein welke ook na schooltijden toegankelijk is.
Nestkasten in de gevel, het groene dak, plek voor moestuintjes en insectvriendelijke beplanting maken de school een natuurinclusieve school. Ook binnen is er plek voor groen, op de wand bij de hoofdtrap en langs de balustrades van de vides. Lichthappers in het dak brengen het daglicht tot in het hart van de school op de leerpleinen. De kapvorm van de huisjes is zichtbaar in het interieur wat een huiselijk en geborgen gevoel geeft.
Tot slot hebben wij oog voor de Total Cost of Ownership van de toegepaste materialen en kijken wij verder dan slechts de investeringskosten. Robuuste en onderhoudsvriendelijke, maar ook natuurlijke en circulaire materialen passen we toe, zowel in het interieur als exterieur. Zo ontstaat een échte duurzame school.
Van plek naar plek
Het gebouw is compact ontworpen. De korte lijnen zorgen voor een dynamiek: het kindcentrum nodigt uit om mee te doen. Subtiele doorkijkjes op een aantal bijzondere plekken dragen daaraan bij, zoals het speellokaal wat visueel verbonden is met het leerplein op de verdieping.
Docenten worden geholpen doordat een grote diversiteit aan ruimten meteen voor handen is en hebben te allen tijde overzicht over de leerpleinen. Er zijn alleen maar plekken waar je iets kan doen en er zijn bijna geen gangen. We zijn bedachtzaam omgegaan met plekken voor rust, ruis en rumoer. Zo creëren wij een grote diversiteit aan plekken; voor concentratie tot samenwerken en ontspannen. De maat van het kind heeft centraal gestaan in het ontwerp. De werknisjes op de leerpleinen en bankjes in de gevel zorgen er onder andere voor dat het gebouw sluit aan bij hun belevingswereld. Zo is er voor elk kind een plek die bij hem/haar past en voelt iedereen zich thuis op het nieuwe Kindcentrum Wassenaar.
Flexibel en toekomstgericht
Het gebouw kan meegroeien met het continue veranderende onderwijs. Het laat meerdere werkvormen toe, kan multifunctioneel gebruikt worden én is bovendien eenvoudig aanpasbaar wanneer wensen en inzichten in de toekomst veranderen. De constructie is demontabel en alle lagen zijn losmaakbaar van elkaar ontworpen. Daardoor is het gebouw zelfs relatief eenvoudig in- en uitbreidbaar.
Ook in het gebruik is het gebouw zeer flexibel: zo zijn het muzieklokaal, de gemeenschappelijke ruimte, het speellokaal, de foyer en het park allen koppelbaar maar ook los van elkaar toegankelijk en te gebruiken wanneer (een gedeelte van) deze ruimten in gebruik zijn. Daarnaast zijn alle lokalen met elkaar uitwisselbaar. Door de vorm en opzet zijn ook de koffiekamer, het kooklokaal, handvaardigheid lokaal en informaticalokaal in de toekomst inzetbaar als reguliere leslokalen als dat gewenst is. Door de verschillende entrees en strategisch geplaatste trappen kunnen alle leerlingenstromingen én de bezoekers van elkaar gescheiden worden. Wanneer één van de clusters gaat buitenspelen, worden de andere clusters niet gestoord. Zo houden we de drie domeinen rustig! Bovendien zijn de ontmoetingsruimten afsluitbaar van de rest van de school te gebruiken, ook in de avonduren.


